A Song of Ice and Fire

Am cumpărat la-nceput de an, la reduceri, câteva din volumele lui George R.R. Martin, din curiozitate, să văd cum începe maestrul fantasy-ului, cum introduce caracterele, pe scurt, ca să mă dumiresc și eu ce calități fac succesul acestui scriitor. Să iei cele 4 puncte cardinale, să le redenumești (Essos, Westeros) și apoi să pui câte două case în conflict pentru fiecare regat (nu știu cum de-au ajuns doar 7, dar o să aflu eu pe parcurs) nu pare foarte complicat. Nici să-ți omori, după plac, personajele 🙂

Secretul longevității este altul, însă: amestecul. Fiecare poveste în sine este interesantă, dar cine ar fi avut răbdare să urmărească 6 fire distincte, în 6 cărți diferite, chiar dacă ar fi făcut parte din același decor? Ca și cum ai degusta băuturi diferite, sau ai ieși pe piață cu un cocteil, pentru cititori suficient de plictisite ori incapabili să se concentreze mai mult de 5 minute pe același subiect. Pentru că mai nou, este clar, cartea este un produs, o marfă. Se publică dacă se vinde, iar succesul unei prime (chiar incomplete) serii este un motiv pentru cititor de a o cumpăra și pe următoarea. Iar pentru editor, de a o publica.

Așadar, principalul este să creezi nevoia, apoi s-o alimentezi. Și cum creezi nevoia? Oferind „produsul” cu țârâita, doar puțin câte puțin din el. Tenta istorică suflată asupra sa a fost extrasă de George R.R.Martin din Războiul celor două roze. Rupând disputa în povești care par a evolua distinct (chiar dacă, probabil, ele se vor întâlni la final) uităm că sunt de fapt doar trei fire narative de urmărit. Dar acesta este meritul autorului, care le-a făcut să pară veridice: disputa din jurul tronului de fier al celor 7 regate, lupta pentru (re)cucerirea supremației în Nord, după dispariția lordului Stark, și traseul lui Daenerys Targaryen, care începe de la zero, doar c-o legendă în spate și 2-3 dragoni (abia ieșiți din ou).

Aceste trei fire narative ar fi putut da naștere la cel puțin 3 producții coerente pentru marele ecran, (aceasta a și fost ideea autorului, până să-i fie cumpărate drepturile de ecranizare de către HBO), susținute eventual de o a 4-a producție finală care să le adune într-un final apoteotic. Acestea ar fi presupus însă culegerea din saga lui George R.R. Martin a câtorva reale din trecutul (chiar incert poziționat, în timp) speciei umane. E foarte ușor să ecranizezi o acțiune împinsă undeva, într-un fundal istoric, pe care poți să-l populezi cu probleme contemporane. Pare că mergi la cauza problemei și nu superi pe nimeni.

Succesul Cântecului de gheață și foc vine (și) din preluarea conceptului numit Pământul din mijloc, impus în literatura fantasy de predecesorul J.R.R. Tolkien în trilogia Stăpânul inelelor.

J.R.R. Tolkien a fost un scriitor longeviv, care a trăit (de) la începutul secolului trecut (până la al treilea său sfert) și a fost considerat – datorită succesului operelor sale – tatăl literaturii fantastice. Chiar dacă nu a fost inventatorul nici al genului, nici al termenului, el a fost cel care a impus în literatura de gen teritoriul mitic numit Pământul din mijloc. Termenul exista deja în în engleza veche sub forma middenerd sau middel-erd, iar în nordica veche Midgard, ori în greacă oy-koo-mé-nay, adică „vechiul loc al omului” – lumea fizică în opoziție cu lumile nevăzute.

Middgeard apare de câteva ori și în poemul Beowulf, pe care Tolkien (profesor de engleză) l-a tradus. În mitologie (este valabil și în cea ardeleană), o „lume” sau o „țară” însemna mai mult tărâmul unei rase decât o lume delimitată de granițe liniare, așa cum în Trans-sylvae (țara de dincolo de păduri) scaunele secuilor – szék – erau întrepătrunse de orașele sașilor – acele 7 (sieben)bürgen care au dat numele german al regiunii – și țarinile românilor.

game map

Dacă scrierile sale se inspiră din mitologia unui alt ev, pe Tolkien îl simțind contemporan, el venind, asemeni cinematografului, dintr-un secol trecut ale cărei învățăminte și valori încă le mai asimilăm, chiar dacă, deja, le reconsiderăm.

Anunțuri

2 gânduri despre „A Song of Ice and Fire

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s