Negustorul de începuturi de roman II+III

negustorul-de-inceputuri-de-romanPentru că m-am transformat și eu într-unul, reiau lectura Negustorului, începută și abandonată acum o jumătate de an.

Să nu fiți uimiți dacă într-o bună zi librăriile nu vor mai vinde romane, ci computere concepute să scrie romane, în funcție de fantasmele dumneavoastră secrete. Absolut nimeni nu va mai fi interesat de cărțile altuia, ne vom citi propriile noastre romane, comandate dispozitivelor personale de scris autoficțiune. Toți vom fi scriitori. Talentul nu va mai fi un privilegiu.

Un roman caleidoscop, construind o lume „rostogolită”, pornind de la o idee întoarsă pe dos. Deși concluzia la care ajunge este puțin scary și pare mai mult science decât fiction, începutul este credibil pentru neinițiații într-ale scrisului. Fiindcă scriitorul este mai degrabă artizanul sfârșitului de roman, chiar dacă începutul sună oarecum credibil:

– Prima frază a unui roman trebuie să conțină ceva din energia unui strigăt inconștient care provoacă o avalanșă… Trebuie să fie o scânteie care declanșează o reacție în lanț… Iată de ce prima frază nu este niciodată una inocentă. Ea conține în sine, în germene, întreaga poveste, întregul conflict.

Pedalând pe-această idee, Matei Vișniec o dezvoltă în câteva secvențe ale romanului, care susțin confesiunea interioară, secvențe paralele cu povestea copilăriei naratorului, care devine dublu personaj al propriei cărți. Secvențele amintite urmează sau precedează corespondența cu Guy Curtois. Negustorul de începuturi de roman face câteva clasificări ale frazelor de început, după ce naratorul își recunoaște predispoziția pentru frazele fondatoare, esențiale:

– postulatul identitar (fraza nominativă, gen: Sunt un om invizibil)

– amplasarea în timp și spațiu (descrierea geografică)

– frazele cu etaj (și chiar cu subsol)

Alegerea frazelor de debut presupune o cunoașterea în profunzime a alchimiei existențiale și narative a clienților. Mai există, conchide Negustorul, scriitori care nu pot construi edificii solide decât pe terenuri vagi, sau pe ideea de vag, ambiguitatea fiind un element solid pentru ficțiune.

Anunțuri

2 gânduri despre „Negustorul de începuturi de roman II+III

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s