Philip Roth – Animal pe moarte X

rothCum poți preface libertatea într-un sistem? Te costă mult s-o afli… N-are rost să vorbim despre asta. Problema e că gloata n-a venit să-mi deschidă ușa celulei. Mulțimea năucă era acolo, dar, cum se întâmplă, trebuia să-mi deschid singur ușa. Fiindcă și eu eram flexibil și fundamental potrivnic, chiar dacă, pe când eram însurat, mă furișam din casă și mă regulam cu cine se nimerea.

Acest soi de eliberare gen ’60 îl aveam în minte de la început, dar la început, începutul meu, vreau să spun, nu putea fi vorba de vreo aprobare comunitară a unor asemenea lucruri, nici de un curent social care să te măture și să te poarte cu el. Nu erau decât obstacole, unul dintre ele fiind starea civilă, altul fiind ordinea provincială, altul educația în spiritul nobilelor noțiuni de seriozitate, pe care nu le puteai azvârli cât colo singur.

Ținta creșterii și educației mele a fost să mă amăgească să îmbrățișez o vocație domestică, pentru care nu aveam nici o chemare. Bărbatul de familie, conștient, însurat și cu copii – și tocmai a început revoluția. Totul a sărit în aer, iar în jurul meu se învârteau fetele acelea, ce era să să fac, să rămân însurat și să-mi văd de adultere și să gândesc.

Asta-i situația, ăsta-i țarcul în care trebuie să trăiești?

Lasă un răspuns

