„Animal pe moarte” – note de lectură

A new documentary about Philip Roth premieres on PBS next week as part of a slew of celebrations in honor of the novelist's 80th birthday.

Continui cu citatele (oarecum detașate, retorice, chiar ușor umoristice) din nuvela lui Philip Roth: Pentru cei încă nu bătrâni, să fii bătrân înseamnă să fi fost. Dar să fii bătrân mai înseamnă și că, în ciuda, pe lângă că, și în plus de faptul că ai fost, încă mai ești. Faptul de a fi e încă foarte viu. Încă mai ești și ești la fel de bântuit de faptul că încă ești și de plinătatea lui, ca și de a-fi-fost-deja, de deja-trecere.

Gândește-te la bătrânețe așa: că viața ta e în joc e un fapt de fiecare zi… Căci ești nemuritor atâta vreme cât trăiești. Nu cu mulți ani în urmă, era un fel de-a gata de-a fi bătrân, tot așa cum era un fel de-a gata de a fi tânăr. Nu se mai găsește nici de unul. A avut loc o mare bătălie pentru permisibil și o mare răsturnare. Până la urmă, un bărbat de 70 ar mai trebui să fie implicat în aspectul carnal al comediei umane?

Să fie oare de neiertat un bătrân ne-pustnic, încă în stare de plăceri omenești? Nu se potrivește cu simbolul de odinioară al lulelei și al scaunului cu rotile. Poate că să nu te supui bătrânului ceasornic al vieții e încă resimțit ca un afront la lume. Dar ce pot face dacă, din cât pot eu spune, nimic, nimic nu e hărăzit să se odihnească, oricât de bătrân ar fi omul?

N-am mai avut niciodată 62 de ani. Nu mai eram în acea etapă a vieții mele când credeam că aș putea face orice. Dar mi-o amintesc limpede. Vezi o femeie frumoasă. O vezi de la o milă depărtare. Te duci la ea și o întrebi: „Cine ești?”. Luați masa împreună. Și așa mai departe. Etapa aceea, când n-ai nici o grijă. Iei autobuzul. O făptură atât de grozavă că n-are nimeni curajul să se așeze lângă ea. Locul de lângă cea mai frumoasă fată din lume – și e gol. Așa că te așezi. Dar acum nu-i atunci, și nu va mai fi niciodată calm, niciodată pace.

elegy_xlgContinui seria „zicerilor” lui Roth – ceea ce înseamnă că nu mă pot desprinde încă de carte, deși nu mă omor după subiectul ei. Și totuși, iată-mă încă aici:

Când eram mai tânăr, nu eram susceptibil. Alții devin geloși mai devreme dar eu am fost în stare să mă apăr de așa ceva. Dar gelozia, desigur, e capcana spre certificatul de căsătorie. Ea – căsătoria – vindecă de gelozie. De aceea o caută atâția oameni.

Fiindcă nu sunt siguri de celălalt, îl pun să semneze un contract: nu voi face cutare și cutare.

Lasă un răspuns

