Zbor deasupra unui cuib de cuci

carteMărturisesc – am citit această carte abia după filmul ce va fi prezentat aici. Nici nu aș fi avut cum, pentru că pe atunci ea nu se găsea (sau cel puțin nu era la vedere) prin librării. Nu mai știu unde și când am văzut filmul, doar că am fost atât de impresionat de el încât am dat fuga la Biblioteca – Județeană cred – și acolo culmea, am găsit cartea lui Ken Kesey. Am citit-o pe-ndelete, și am fost de două ori mai încântat: descoperisem puterea imaginii vs. forța cuvintelor. Pentru mine a rămas cartea de referință în ceea ce privește paralela carte / film.

Lăsând la o parte faptul că mi s-a părut cu mult mai bogată cartea în semnificații, am realizat cu această ocazie că așa-zisa „ecranizare”, filmul – dacă este unul bun – nu trebuie să urmeze întocmai linia cărții. În majoritatea cazurilor subiectul ei va inspira doar plot-ul filmului, astfel încât să ajungem să identificăm personajele și să recunoaștem măcar o parte din cursul acțiunii, în vreme ce mesajul poate fi puțin schimbat sau chiar alterat.

Asta pentru că regizorul are la dispoziție cu totul alte mijloace de exprimare, chiar dacă folosește rețeta de succes a cărții. La apariția filmului romanul lui Ken Kesey (publicat cu 13 ani înainte), era deja un roman-cult, un clasic al contraculturii americane. Diferența între această carte și filmul inspirat de ea o face atât perspectiva (povestitorul romanului este șeful Bromden – indianul aparent mut) cât și explicația titlului.

Avem undeva o referință în textul cărții din care înțelegem că titlul vine dintr-o rimă pentru copii (celebrele Mother Goose Rhymes americane, echivalentul Nursery Rhymes britanice):

…unu-o ia de-a dreptul, altul zboară șui / unul zboară peste cuibul cucului .

Printre amintirile vagi ale indianului despre viața lui, pe care întâmplările din spitalul Salem – Oregon le învăluie în fum și în același timp – odată cu apariția lui McMurphy – le amestecă cu realitatea se află și această poezioară, iar șeful Bromden își amintește (într-una din frazele-cheie ale cărții): îmi plăcea de gânsacul ăla care zbura peste cuibul cucului…

2 gânduri despre „Zbor deasupra unui cuib de cuci

Lasă un răspuns

